Menu
19 / 10 / 2019 - 12:12 am
A Site By Your Side
A+ A A-

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 18 από 20 - Κεφάλαιο 9 Αναπαραγωγή και μετεξέλιξη της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας: Ενδείξεις από την πολιτικότητα στην εφηβεία.

politismiki pantelidou 143

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

Κεφάλαιο 9

Αναπαραγωγή και μετεξέλιξη της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας: Ενδείξεις από την πολιτικότητα στην εφηβεία. Νέοι και νέες ως φορείς πολιτικής δράσης πριν και μετά την κρίση.

Ενδείξεις για την αναπαραγωγή και τη μετεξέλιξη της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας με βάση συγκριτική αποτύπωση της πολιτικής φυσιογνωμίας μικρών εφήβων από την Αθήνα μιας τριακονταετίας (1982-2010). Από τους/ις συμμετοχικούς/-ές εφήβους/-ες της Μεταπολίτευσης στους/ις αποστασιοποιημένους/-ες, αλλά «σε ετοιμότητα» της πρώτης δεκαετίας του 2000. Η μεταβαλλόμενη πολιτικότητα των εφήβων ως προάγγελος αλλαγών. Η κοινωνική κατηγορία της «νεολαίας». Εξέλιξη της πολιτικότητας της νεολαίας, και η κρίση ως τομή. Αδιαμεσολάβητη πολιτική παρέμβαση και συμμετοχή στην καθιερωμένη λειτουργία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Η κρίση ως παράγοντας «επιστροφής της νεολαίας;».

Περισσότερα...

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 17 από 20 - Κεφάλαιο 8 Κριτική αποτίμηση των ερευνητικών προσπαθειών για την ελληνική πολιτική κουλτούρα.

politismiki pantelidou 123

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

8.2 Κριτική αποτίμηση των ερευνητικών προσπαθειών για την ελληνική πολιτική κουλτούρα: Μια άλλη προσέγγιση στη δήλωση «πολιτικού ενδιαφέροντος», ως δείκτη συνολικής πολιτικής κοσμοαντίληψης, στο πλαίσιο της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας

Το κεντρικό ερώτημα, όσον αφορά την ουσία της δήλωσης πολιτικού ενδιαφέροντος, αφορά στην ποιοτική διερεύνηση του «πολιτικού ενδιαφέροντος» και αναφέρεται στο τι ακριβώς σημαίνει η δήλωση «με ενδιαφέρει πολύ η πολιτική»[117].

Περισσότερα...

Πώς πραγματικά εξελίχθηκε μία συμπλοκή συμμοριών σε φυλακή της Νότιας Καρολίνας

lee 2

Σε μία δημοσιογραφική διάσκεψη που διεξήχθη στις 16 Απριλίου, ο διευθυντής μιας φυλακής στη Νότια Καρολίνα, προσπάθησε να εξηγήσει τους λόγους που επτά άντρες έχασαν τη ζωή τους και πολλοί περισσότεροι έφεραν σοβαρά τραύματα έπειτα από επίθεση συγκρατουμένων τους στη Φυλακή Lee. Ένας καυγάς είχε ξεκινήσει το προηγούμενο βράδυ ανάμεσα σε αντίπαλες συμμορίες που συγκρούστηκαν για "το χώρο, το κοντραμπάντο και τα κινητά τηλέφωνα" είπε ο κύριος Stirling, τονίζοντας πως προτεραιότητα τώρα ήταν να εμποδιστεί η κυκλοφορία των παράνομων κινητών τηλεφώνων στις φυλακές της πολιτείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξα από αμέτρητα email, κλήσεις και μηνύματα που δέχθηκα αυτή την εβδομάδα από κρατούμενους στις φυλακές της Νότιας Καρολίνας, η πιο πάνω δήλωση είναι παραπλανητική και η όποια προσπάθεια για σκληρότερα κατασταλτικά μέτρα ενάντια στους κρατούμενους θα αποτελούσε τραγικό λάθος.

Eίναι γεγονός πως υπήρξε σύγκρουση συμμοριών, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι κρατούμενοι, αλλά ήταν απόφαση των σωφρονιστικών υπαλλήλων να τοποθετήσουν εχθρικές συμμορίες μέσα στην ίδια πτέρυγα καθώς και να επιβάλουν τιμωρητικούς κανονισμούς που εν τέλει προκάλεσαν την έκρηξη μίας έντασης μέσα στη φυλακή. Το γεγονός πως τα επεισόδια διήρκεσαν επτά ώρες και μεγάλος αριθμός κρατουμένων τραυματίστηκαν και έχασαν τη ζωή τους- με 22 ανθρώπους να διακομίζονται σε νοσοκομείο- οφείλεται, σύμφωνα με τους κρατούμενους, κυρίως στην απουσία των σωφρονιστικών υπαλλήλων.

Η χρήση "παράνομων" κινητών τηλεφώνων δίνει στους κρατούμενους τη δυνατότητα να δημοσιεύσουν τις δικές τους μαρτυρίες όσον αφορά τα επεισόδια και να καταγράψουν την άποψή τους πως οι θάνατοι θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι αρμόδιοι είχαν παρέμβει έγκαιρα.

Εκδικητικοί νόμοι που επιβάλλουν αυστηρές ποινές στερούν από τους κρατούμενους κάθε ελπίδα για το μέλλον. Ένας στους δέκα κρατούμενους στην Νότια Καρολίνα εκτίει ισόβια, ενώ παράλληλα ισχύει η υποχρεωτική έκτιση του 85% της ποινής ασχέτως με την καλή διαγωγή που μπορεί κάποιος να έχει επιδείξει κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του.

lee 3

Η καθημερινή ταπείνωση φθείρει τις ψυχές των ανθρώπων. Ένας κρατούμενος εξήγησε πως οι νέοι κανονισμοί του Τμήματος Φυλακών περιόρισαν τις επισκέψεις των κρατουμένων από τις οικογένειές τους και έθεσαν φραγμούς στην αποστολή φαγητού μέσα στις φυλακές, ενώ παράλληλα αποφασίστηκε πως το Σαββατοκύριακο θα σερβίρονται μόνο δύο γεύματα ημερησίως. "Αυτοί οι άνδρες και οι γυναίκες βρίσκονται στη φυλακή για κάποιο λόγο", συμπλήρωσε, "αλλά αυτό δεν σημαίνει πως έπαυσαν να είναι άνθρωποι".

Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από κινητά κρατουμένων αποδεικνύουν πως το Τμήμα Φυλακών δεν αντιμετωπίζει τους κρατούμενους σαν ανθρώπους. Ένας άνδρας στο Σωφρονιστικό Κατάστημα McCormick φωτογράφισε τις μεταλλικές πλάκες που τοποθετήθηκαν στα παράθυρα, επιτρέποντας σε μικρές δεσμίδες φωτός και ελάχιστο καθαρό αέρα να μπαίνει στα αποπνικτικά και βρώμικα κελιά. Άλλοι έστειλαν φωτογραφίες του φαγητού που προσφέρεται στη φυλακή, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το μενού που έχει δημοσιεύσει το Τμήμα Φυλακών και φαίνεται πως είναι ελάχιστα θρεπτικό. Οι άνδρες λένε πως κάποιες φορές βρίσκουν μούχλα στο φαγητό τους. Για τους ανθρώπους στην απομόνωση τα γεύματα δεν δίνονται σε καθορισμένες ώρες και το φαγητό είναι πάντα κρύο.

Ένα βίντεο που μου έστειλε ένας κρατούμενος δείχνει το βρώμικο νερό που βγαίνει από τον νιπτήρα στο κελί του- "Το νερό", μου είχε πει ένας άλλος άνδρας, "μυρίζει σαν σκατά".

"Κάποτε το ποινικό σύστημα μάς έδινε τη δυνατότητα να ασχοληθούμε με περισσότερα πράγματα, αλλά αργά και μεθοδικά αυτές οι δυνατότητες καταργήθηκαν", μου εξήγησε ένας νεαρός. Είπε πως ο καυγάς θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν υπήρχε κάποιο κίνητρο που να ωθεί τους κρατούμενους να θέλουν να βελτιωθούν. "Αλλά, χωρίς την εφαρμογή προγραμμάτων σωφρονισμού και την ικανοποίηση των αναγκών των κρατουμένων, οι τελευταίοι αγανακτούν γι’ αυτές τις ελλείψεις και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα ξεσπάνε", ανέφερε.

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί στη Φυλακή Άττικα το 1971 και στο Kinross το 2016. Μόνο που στη φυλακή Lee παρατηρήθηκε μία ιδιαιτερότητα: όταν οι κρατούμενοι ξέσπασαν, ο ένας στράφηκε ενάντια στον άλλον. Και με βάση το βιντεοσκοπημένο υλικό, οι δεσμοφύλακες ούτε εμπόδισαν τη συμπλοκή, αλλά ούτε και προσέφεραν κάποια βοήθεια στα θύματα. Σε ένα βίντεο, ένας άντρας βρίσκεται στο έδαφος σε ένα φωτεινό και ανατριχιαστικά ήσυχο δωμάτιο. Όμως δεν παρατηρείται αυτό το χαοτικό και επικίνδυνο σκηνικό που επικαλέστηκαν οι αρχές για να δικαιολογήσουν τις ώρες που χρειάστηκε για να επαναφέρουν τον έλεγχο στην φυλακή.
Ένα άλλο βίντεο δείχνει πως οι μόνοι που βοήθησαν τα θύματα ήταν οι συγκρατούμενοί τους. "Βλέπετε έναν άνθρωπο στο έδαφος... αίμα παντού" περιγράφει ένας άντρας ενώ η κάμερα του κινητού του αποτυπώνει το φρικιαστικό σκηνικό. Συνεχίζει λέγοντας "Έπρεπε να έρθουν κάποιοι κρατούμενοι για να τον τυλίξουν. Και περιμένουμε τώρα την αστυνομία να μπει από την πίσω πόρτα. Έχει περάσει μία ώρα και δεν έχει έρθει κανείς. Αρνούνται να έρθουν. Κι αν πεθάνει, αυτό θα οφείλεται σε αμέλεια από την πλευρά των αστυνομικών, που αρνούνται να παρέχουν βοήθεια σ’ αυτόν τον άνθρωπο".

lee 4

Σήμερα, εφτά νεαροί άνδρες -που ήταν γονείς, αδέρφια, παιδιά και σύντροφοι άλλων ανθρώπων- είναι νεκροί επειδή εμείς έχουμε επιτρέψει να επικρατήσει μία βάναυση διαχείριση των σωφρονιστικών καταστημάτων της χώρας μας. Αλλά, χάριν στα κινητά τηλέφωνα και τις κάμερες των κρατουμένων, αυτοί που ζουν στο αποτρόπαιο αυτό μέρος που λέγεται φυλακή, μπορούν να μας πουν τι πραγματικά συμβαίνει μέσα και πώς μπορούμε να το αλλάξουμε.

Οι κρατούμενοι αναμένουν απεγνωσμένα την ψήφιση ενός νέου νόμου από τους γερουσιαστές της πολιτείας που θα προσφέρει ένα κίνητρο για »να βγουν έξω στην κοινωνία και να συνεχίσουν τη ζωή τους. Υποστηρίζουν πως οι αρχές θα μπορούσαν να εξαλείψουν το ζήτημα των "λαθραίων" δια μέσου της νομιμοποίησης της πώλησης κινητών τηλεφώνων και τσιγάρων στην καντίνα (αντί αυτά να πωλούνται από δεσμοφύλακες που χρεώνουν μέχρι και 1700 δολάρια ανά κινητό τηλέφωνο). Θα πεινούσαν λιγότερο εάν οι αρχές επέτρεπαν στις οικογένειές τους να στέλνουν δέματα με φαγητό και θα ήταν πιο παραγωγικό και πρακτικό για την επανένταξή τους στην κοινωνία εάν η φυλακή επανέφερε τη διδασκαλία μαθημάτων που αποσκοπούν στην επαγγελματική εκπαίδευση αλλά και την απόκτηση ικανοτήτων αντιμετώπισης καθημερινών προβλημάτων.

Επίσης θα ήθελαν να πουν σε όλους εμάς πως τα κινητά τηλέφωνα δεν συμβάλλουν απλά στην ενημέρωση του κοινού για ζητήματα κατάχρησης εξουσίας μέσα στις φυλακές. Τα κινητά είναι ένα μέσο διατήρησης της επαφής των κρατουμένων με τις οικογένειές τους, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για όλους μας. (Οι φυλακές παρέχουν τηλέφωνα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κρατούμενοι αλλά αυτά ελέγχονται από ιδιωτικές εταιρίες που χρεώνουν ληστρικά ποσά). Ένας άνδρας μού εξήγησε πως κάθε βράδυ παίρνει τηλέφωνο την κόρη του για να τη βοηθήσει να διαβάσει τα μαθήματά της. Προσπαθεί να είναι καλός πατέρας παρά το γεγονός του εγκλεισμού του. Το κράτος διατηρεί την αφήγηση ότι οι κρατούμενοι συγκρούονται για τα κινητά, αλλά αυτός ο άνδρας μού είπε ότι μοιράζεται το δικό του με άλλους συγκρατούμενούς του για να μπορούν κι αυτοί να έχουν επικοινωνία με τις οικογένειές τους κι ότι αυτό είναι μία πολύ συνηθισμένη πρακτική στις φυλακές.
Το θέμα δεν είναι ένα αφήγημα ‘κοινωνία vs. κρατούμενοι’, αλλά η ανθρωπιά. Το να ακούσουμε προσεκτικά τους φυλακισμένους και να διασφαλίσουμε το δικαίωμά τους στην ελευθερία του λόγου όταν απευθύνονται στο κοινό, αποτελεί ηθική υποχρέωση. Και όπως μου ξεκαθάρισε η μητέρα ενός νεαρού που βρίσκεται σε μία από τις φυλακές της Νότιας Καρολίνας, "Οι κρατούμενοι φωνάζουν βοήθεια".

Η Heather Ann Thomson διδάσκει ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και έχει γράψει το βιβλίο “Blood in the Water: The Attica Prison Uprising of 1971 and its Legacy.” Αρθρογραφεί συχνά για τις συνθήκες κράτησης στις Αμερικανικές φυλακές.

Πηγή: https://parallhlografos.wordpress.com/

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 16 από 20 - Κεφάλαιο 8 Ελληνική πολιτική κουλτούρα: Προσεγγίσεις, όψεις, σταθερές, σύγχρονες εκφράσεις και τάσεις.

politismiki pantelidou 114

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

Κεφάλαιο 8

Ελληνική πολιτική κουλτούρα: Προσεγγίσεις, όψεις, σταθερές, σύγχρονες εκφράσεις και τάσεις.

Αναφορά στις πρώτες εμπειρικές έρευνες για την ελληνική πολιτική κουλτούρα τη δεκαετία του 1980 από το ΕΚΚΕ και στις μελέτες που ακολούθησαν. Μεθοδολογικές αδυναμίες και προβλήματα. 

Περισσότερα...

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 15 από 20 - Κεφάλαιο 7 Πρώτη προσέγγιση στη σημερινή ελληνική πολιτική κουλτούρα. Τι μας λένε οι έφηβοι/ες της Μεταπολίτευσης;

politismiki pantelidou 105

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

7.2 Πρώτη προσέγγιση στη σημερινή ελληνική πολιτική κουλτούρα. Τι μας λένε οι «έφηβοι/-ες της Μεταπολίτευσης»;

Για να μιλήσουμε για τη σημερινή ελληνική πολιτική κουλτούρα, πρέπει να ανατρέξουμε στην πιο πρόσφατη μεγάλη τομή που σημειώθηκε στην ελληνική κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα και επέδρασε καταλυτικά και στο πολιτισμικό πεδίο. Αναφέρομαι στη Μεταπολίτευση.

Περισσότερα...

Βασανιστήρια, ψυχικός τραυματισμός και αντιστάσεις

ploubidis-b

Τη συνέντευξη πήρε ο Στρατής Μπουρνάζος (21/4/2013)

Συνέντευξη με τον Δημήτρη Πλουμπίδη

Βασανιστήρια, ΕΑΤ-ΕΣΑ, Σπύρος Μουστακλής: λέξεις άρρηκτα συνδεδεμένες με τη χούντα. Δεν είναι όμως λόγοι ιστορικής μνήμης που μας κάνουν να ασχολούμαστε με τα βασανιστήρια, καθώς κάθε άλλο παρά περασμένη ιστορία μπορούν να θεωρηθούν στις αρχές του 21ού αιώνα.

Περισσότερα...

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 14 από 20 - Κεφάλαιο 7 Η ελληνική πολιτική κουλτούρα: Ιστορικοί παράγοντες που επέδρασαν στη διαμόρφωσή της. Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις.

politismiki pantelidou 96

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

Μέρος Γ: Ελληνική πολιτική κουλτούρα

Κεφάλαιο 7

Η ελληνική πολιτική κουλτούρα: Ιστορικοί παράγοντες που επέδρασαν στη διαμόρφωσή της. Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις. Πρώτες ενδείξεις από τη μελέτη της πολιτικής κοινωνικοποίησης στην εφηβεία.

Ιστορικό της διαμόρφωσης της ελληνικής πολιτικής κουλτούρας, σημαντικοί παράγοντες, βασικές τομές, σταθερές και μεταβλητές. Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις, τυπολογίες, κριτικές και αναθεωρήσεις και θεωρητική συζήτηση για την ελληνική πολιτική κουλτούρα, τις ιστορικές καταβολές της και τις δομικές επιδράσεις σε αυτή, καθώς και τις βασικές τομές και συνιστώσες της. Πρώτες ενδείξεις για τη φυσιογνωμία και τις αλλαγές της ελληνική πολιτικής κουλτούρας τη Μεταπολίτευση, με βάση στοιχεία από μελέτη της πολιτικής κοινωνικοποίησης εφήβων της Αθήνας στην αρχή της δεκαετίας του 1980. Συμμετοχικοί/-ές, αριστερόστροφοι/-ες έφηβοι/-ες με υψηλό επίπεδο πολιτικού ενδιαφέροντος. Ενδείξεις περί συνύπαρξης παραδοσιακών και «εκσυγχρονιστικών» πολιτισμικών στοιχείων στην πολιτική φυσιογνωμία τους.

Περισσότερα...

102 χρόνια πριν η παρέλαση στη Νέα Υόρκη των Σουφραζετών

suffrag 4

68 χρόνια μετά τo συνέδριο στο Seneca Falls και το ψήφισμα υπέρ του δικαιώματος ψήφου των γυναικών, και 65 χρόνια μετά το πρώτο συνέδριο για τα δικαιώματα των γυναικών στο Worcester της Μασαχουσέτης, περισσότερες από 60.000 γυναίκες παρήλασαν στην Πέμπτη Λεωφόρο στο Μανχάταν για να υποστηρίξουν τα Δικαιώματα των Γυναικών. Δεν κατάφεραν το στόχο τους για άλλα πέντε χρόνια.

Περισσότερα...

Πολιτισμικές συνιστώσες της πολιτικής διαδικασίας - μέρος 13 από 20 - Κεφάλαιο 6 Υλιστικά/μεταϋλιστικά πρότυπα και πολιτική κουλτούρα

politsimiki pantelidou 91

Μάρω Παντελίδου Μαλούτα

6.2 Υλιστικά/μεταϋλιστικά πρότυπα και πολιτική κουλτούρα

To ότι η ιστορική εμπειρία κάθε διαδοχικής γενιάς είναι αναπόφευκτα διαφορετική από αυτή της προηγούμενης αφήνει αποτυπώματα στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης τα οποία είναι πολύ σημαντικό να μελετηθούν.

Περισσότερα...

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ