Menu
23 / 05 / 2017 - 02:15 am
A Site By Your Side
A+ A A-

roma2

Είναι οι Κουλτούρες των μη δυτικών ανθρώπων που μετράνε, και όχι οι στολές τους!

Κάτω τα ξερά σας από τους Ρομά και τις κοινότητές τους!

Πολύ συχνά, όσοι κάνουμε λόγο στην Ελλάδα, για το Cultural Appropriation, κατηγορούμαστε για "εισαγόμενο φεμινισμό", και μάλιστα και από τα άτομα που είναι "ινστρούκτορες/ισσες" σε αυτού του είδους το φεμινισμό, και που στα λόγια τους οι μισοί όροι είναι αγγλοσαξονικής προέλευσης!

Σύντομα, όταν θα κυκλοφορούμε ανάμεσα στις "Κάρμεν", ένεκα των Αποκριάτικων παραδόσεων (των πάρτι μασκέ, αλλά και του Καρναβαλιού), τουλάχιστον ας έχουμε διαβάσει αυτό το γράμμα από μια γυναίκα Ρομά, τη Φανή, για να ξέρουμε τι ακριβώς (ΔΕΝ) βλέπουμε σε αυτό το θέαμα! Το Cultural Appropriation ζει και βασιλεύει στην Ελλάδα, ενώ το στερεότυπο της Κάρμεν είναι ξεκάθαρα ρατσιστικό, καθώς είναι αποτέλεσμα της εξωτικοποίησης αυτών των στιγματισμένων Άλλων γυναικών, σε όλη την Ευρωπαϊκή Ήπειρο!

diorthosi1

Ειδικότερα, η Όπερα έχει πολύ συχνά (και ορθά) κατηγορηθεί για την εξωτικοποίηση των "διαφορετικών" από τα κυρίαρχα δυτικά πρότυπα γυναικών, με πιο γνωστές περιπτώσεις, εκείνη της Κάρμεν, αλλά και μία άλλη, διάσημη περίπτωση για την οποία έχω ήδη κάνει εκτενή αναφορά, μέσα από τη σελίδα μου στο Facebook, και που δεν είναι άλλη, από τη Μαντάμα Μπατερφλάι (Madama Butterfly), της ομώνυμης Όπερας σε τρεις πράξεις του Ιταλού συνθέτη Τζάκομο Πουτσίνι, σε λιμπρέτο των Λουίτζι Ίλικα και Τζουζέπε Τζακόζα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι πλέον ακόμα και κορυφαία λυρικά θέατρα στον κόσμο, δεν παραλείπουν να "απολογηθούν" στο κοινό για τον διαφαινόμενο ρατσισμό του έργου, όταν αποφασίζεται να φιλοξενήσουν σύγχρονες παραστάσεις της κορυφαίας αυτής Όπερας!

Μόνο που, ενώ οι μεταμφιεσμένες "Κάρμεν" (και οι αντίστοιχες "Πεταλουδίτσες") εισπράττουν το "θαυμασμό" του λευκού ανδρικού κοινού, ενώ επίσης οι Ντίβες της Όπερας εισπράττουν αμύθητα και περιθρύλητα ποσά για να παίξουν αυτούς τους κορυφαίους ρόλους στα κορυφαία λυρικά θέατρα του κόσμου, όπου και αποθεώνονται, οι πραγματικές γυναίκες Ρομά (ενίοτε και οι γυναίκες που έχουν μεταναστεύσει από την Άπω Ανατολή στη Δύση, με αποτέλεσμα να έχουν συχνά υποστεί το sexual objectification από τους δήθεν "θαυμαστές" τους) εισπράττουν απεριόριστη συστημική καταπίεση κι απύθμενο μίσος!

diorthosi2

Η "προκάτ" απάντηση είναι ότι φταίνε οι άνδρες της κοινότητάς τους, αλλά αυτό είναι όσο αληθές και το στερεότυπο ότι οι Αφροαμερικανοί στις ΗΠΑ, ή/και οι μουσουλμάνοι στις χώρες της Μέσης Ανατολής, είναι πολιτισμικά κατώτεροι από τους προνομιούχους λευκούς Χριστιανούς ή και άθεους στη Δύση!

Δείτε επίσης: Το γράμμα από μια γυναίκα Ρομά, μέσα από τον ιστότοπο της φεμινιστικής συλλογικότητας, Καμένα Σουτιέν:

Posted on 17/03/2014 από kamena soutien

Γνωρίσαμε τη Φανή, η οποία θέλησε να μιλήσει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες Ρομά. Αρχικά της προτείναμε να της πάρουμε συνέντευξη και μας απάντησε «κι αν εσείς δε με ρωτήσετε αυτά που έχω σκοπό να πω;». Προτίμησε λοιπόν να γράψει μόνη της ένα κείμενο και μας φάνηκε εξαιρετική η ιδέα...

Γράμμα από μια γυναίκα Ρομά

Για το διαφαινόμενο ρατσισμό ή ακόμη και το σεξισμό στην Όπερα, αλλά και στα κορυφαία αριστουργήματα του Σαίξπηρ, με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις τον "Έμπορο της Βενετίας" και τον "Οθέλλο", μπορείτε να βρείτε πληθώρα αρθρογραφίας με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, και ιδιαίτερα στα ακόλουθα link:

scholar.google.gr/

academia.edu/

Στον ακόλουθο σύνδεσμο, μπορείτε να δείτε πώς ο αντιγερμανισμός της εποχής μας στην Ελλάδα μπορεί να συναντήσει την παραδοσιακή ομοφοβία αλλά και τον στιγματισμό της εθνοτικής μειονότητας των Βλάχων, πίσω από το έθιμο του βλάχικου γάμου, αλλά κι ένα τοπικό Καρναβάλι: https://skalalakonias.wordpress.com/

Ενώ όμως θα περίμενε κανείς μόνο στα παραδοσιακά έθιμα της αποκριάς να επιβιώνουν τα έμφυλα στερεότυπα και ο σεξισμός, μία επίσκεψη στα καταστήματα των λεγόμενων εποχικών ειδών προκειμένου να δούμε τις στολές που απευθύνονται στα μικρά παιδιά, αν και όχι μόνο, θα μας έπειθε για το αντίθετο!

roma1

...................................................................

Ο Σπύρος Πετρίτης είναι θεατρολόγος και διδάσκει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής στη δημόσια Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός μέσω ΕΣΠΑ.

Περισσότερα στο προσωπικό ιστολόγιό του: loving2write.weebly.com, καθώς και στη σελίδα του στο Facebook, όπου και αναρτήθηκε για πρώτη φορά το ανωτέρω κείμενο, μαζί με τη σχετική εικόνα - με tag στη σελίδα της συλλογικότητας: Κάτω τα ξερά σας από τους Ρομά και τις κοινότητες τους! 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ