Menu
23 / 03 / 2019 - 11:07 pm
A Site By Your Side
A+ A A-

στους ΔΡΟΜΟΥΣ, στους ΧΩΡΟΥΣ

Πώς πραγματικά εξελίχθηκε μία συμπλοκή συμμοριών σε φυλακή της Νότιας Καρολίνας

lee 2

Σε μία δημοσιογραφική διάσκεψη που διεξήχθη στις 16 Απριλίου, ο διευθυντής μιας φυλακής στη Νότια Καρολίνα, προσπάθησε να εξηγήσει τους λόγους που επτά άντρες έχασαν τη ζωή τους και πολλοί περισσότεροι έφεραν σοβαρά τραύματα έπειτα από επίθεση συγκρατουμένων τους στη Φυλακή Lee. Ένας καυγάς είχε ξεκινήσει το προηγούμενο βράδυ ανάμεσα σε αντίπαλες συμμορίες που συγκρούστηκαν για "το χώρο, το κοντραμπάντο και τα κινητά τηλέφωνα" είπε ο κύριος Stirling, τονίζοντας πως προτεραιότητα τώρα ήταν να εμποδιστεί η κυκλοφορία των παράνομων κινητών τηλεφώνων στις φυλακές της πολιτείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξα από αμέτρητα email, κλήσεις και μηνύματα που δέχθηκα αυτή την εβδομάδα από κρατούμενους στις φυλακές της Νότιας Καρολίνας, η πιο πάνω δήλωση είναι παραπλανητική και η όποια προσπάθεια για σκληρότερα κατασταλτικά μέτρα ενάντια στους κρατούμενους θα αποτελούσε τραγικό λάθος.

Eίναι γεγονός πως υπήρξε σύγκρουση συμμοριών, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι κρατούμενοι, αλλά ήταν απόφαση των σωφρονιστικών υπαλλήλων να τοποθετήσουν εχθρικές συμμορίες μέσα στην ίδια πτέρυγα καθώς και να επιβάλουν τιμωρητικούς κανονισμούς που εν τέλει προκάλεσαν την έκρηξη μίας έντασης μέσα στη φυλακή. Το γεγονός πως τα επεισόδια διήρκεσαν επτά ώρες και μεγάλος αριθμός κρατουμένων τραυματίστηκαν και έχασαν τη ζωή τους- με 22 ανθρώπους να διακομίζονται σε νοσοκομείο- οφείλεται, σύμφωνα με τους κρατούμενους, κυρίως στην απουσία των σωφρονιστικών υπαλλήλων.

Η χρήση "παράνομων" κινητών τηλεφώνων δίνει στους κρατούμενους τη δυνατότητα να δημοσιεύσουν τις δικές τους μαρτυρίες όσον αφορά τα επεισόδια και να καταγράψουν την άποψή τους πως οι θάνατοι θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι αρμόδιοι είχαν παρέμβει έγκαιρα.

Εκδικητικοί νόμοι που επιβάλλουν αυστηρές ποινές στερούν από τους κρατούμενους κάθε ελπίδα για το μέλλον. Ένας στους δέκα κρατούμενους στην Νότια Καρολίνα εκτίει ισόβια, ενώ παράλληλα ισχύει η υποχρεωτική έκτιση του 85% της ποινής ασχέτως με την καλή διαγωγή που μπορεί κάποιος να έχει επιδείξει κατά τη διάρκεια της φυλάκισής του.

lee 3

Η καθημερινή ταπείνωση φθείρει τις ψυχές των ανθρώπων. Ένας κρατούμενος εξήγησε πως οι νέοι κανονισμοί του Τμήματος Φυλακών περιόρισαν τις επισκέψεις των κρατουμένων από τις οικογένειές τους και έθεσαν φραγμούς στην αποστολή φαγητού μέσα στις φυλακές, ενώ παράλληλα αποφασίστηκε πως το Σαββατοκύριακο θα σερβίρονται μόνο δύο γεύματα ημερησίως. "Αυτοί οι άνδρες και οι γυναίκες βρίσκονται στη φυλακή για κάποιο λόγο", συμπλήρωσε, "αλλά αυτό δεν σημαίνει πως έπαυσαν να είναι άνθρωποι".

Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από κινητά κρατουμένων αποδεικνύουν πως το Τμήμα Φυλακών δεν αντιμετωπίζει τους κρατούμενους σαν ανθρώπους. Ένας άνδρας στο Σωφρονιστικό Κατάστημα McCormick φωτογράφισε τις μεταλλικές πλάκες που τοποθετήθηκαν στα παράθυρα, επιτρέποντας σε μικρές δεσμίδες φωτός και ελάχιστο καθαρό αέρα να μπαίνει στα αποπνικτικά και βρώμικα κελιά. Άλλοι έστειλαν φωτογραφίες του φαγητού που προσφέρεται στη φυλακή, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το μενού που έχει δημοσιεύσει το Τμήμα Φυλακών και φαίνεται πως είναι ελάχιστα θρεπτικό. Οι άνδρες λένε πως κάποιες φορές βρίσκουν μούχλα στο φαγητό τους. Για τους ανθρώπους στην απομόνωση τα γεύματα δεν δίνονται σε καθορισμένες ώρες και το φαγητό είναι πάντα κρύο.

Ένα βίντεο που μου έστειλε ένας κρατούμενος δείχνει το βρώμικο νερό που βγαίνει από τον νιπτήρα στο κελί του- "Το νερό", μου είχε πει ένας άλλος άνδρας, "μυρίζει σαν σκατά".

"Κάποτε το ποινικό σύστημα μάς έδινε τη δυνατότητα να ασχοληθούμε με περισσότερα πράγματα, αλλά αργά και μεθοδικά αυτές οι δυνατότητες καταργήθηκαν", μου εξήγησε ένας νεαρός. Είπε πως ο καυγάς θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν υπήρχε κάποιο κίνητρο που να ωθεί τους κρατούμενους να θέλουν να βελτιωθούν. "Αλλά, χωρίς την εφαρμογή προγραμμάτων σωφρονισμού και την ικανοποίηση των αναγκών των κρατουμένων, οι τελευταίοι αγανακτούν γι’ αυτές τις ελλείψεις και μετά από κάποιο χρονικό διάστημα ξεσπάνε", ανέφερε.

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί στη Φυλακή Άττικα το 1971 και στο Kinross το 2016. Μόνο που στη φυλακή Lee παρατηρήθηκε μία ιδιαιτερότητα: όταν οι κρατούμενοι ξέσπασαν, ο ένας στράφηκε ενάντια στον άλλον. Και με βάση το βιντεοσκοπημένο υλικό, οι δεσμοφύλακες ούτε εμπόδισαν τη συμπλοκή, αλλά ούτε και προσέφεραν κάποια βοήθεια στα θύματα. Σε ένα βίντεο, ένας άντρας βρίσκεται στο έδαφος σε ένα φωτεινό και ανατριχιαστικά ήσυχο δωμάτιο. Όμως δεν παρατηρείται αυτό το χαοτικό και επικίνδυνο σκηνικό που επικαλέστηκαν οι αρχές για να δικαιολογήσουν τις ώρες που χρειάστηκε για να επαναφέρουν τον έλεγχο στην φυλακή.
Ένα άλλο βίντεο δείχνει πως οι μόνοι που βοήθησαν τα θύματα ήταν οι συγκρατούμενοί τους. "Βλέπετε έναν άνθρωπο στο έδαφος... αίμα παντού" περιγράφει ένας άντρας ενώ η κάμερα του κινητού του αποτυπώνει το φρικιαστικό σκηνικό. Συνεχίζει λέγοντας "Έπρεπε να έρθουν κάποιοι κρατούμενοι για να τον τυλίξουν. Και περιμένουμε τώρα την αστυνομία να μπει από την πίσω πόρτα. Έχει περάσει μία ώρα και δεν έχει έρθει κανείς. Αρνούνται να έρθουν. Κι αν πεθάνει, αυτό θα οφείλεται σε αμέλεια από την πλευρά των αστυνομικών, που αρνούνται να παρέχουν βοήθεια σ’ αυτόν τον άνθρωπο".

lee 4

Σήμερα, εφτά νεαροί άνδρες -που ήταν γονείς, αδέρφια, παιδιά και σύντροφοι άλλων ανθρώπων- είναι νεκροί επειδή εμείς έχουμε επιτρέψει να επικρατήσει μία βάναυση διαχείριση των σωφρονιστικών καταστημάτων της χώρας μας. Αλλά, χάριν στα κινητά τηλέφωνα και τις κάμερες των κρατουμένων, αυτοί που ζουν στο αποτρόπαιο αυτό μέρος που λέγεται φυλακή, μπορούν να μας πουν τι πραγματικά συμβαίνει μέσα και πώς μπορούμε να το αλλάξουμε.

Οι κρατούμενοι αναμένουν απεγνωσμένα την ψήφιση ενός νέου νόμου από τους γερουσιαστές της πολιτείας που θα προσφέρει ένα κίνητρο για »να βγουν έξω στην κοινωνία και να συνεχίσουν τη ζωή τους. Υποστηρίζουν πως οι αρχές θα μπορούσαν να εξαλείψουν το ζήτημα των "λαθραίων" δια μέσου της νομιμοποίησης της πώλησης κινητών τηλεφώνων και τσιγάρων στην καντίνα (αντί αυτά να πωλούνται από δεσμοφύλακες που χρεώνουν μέχρι και 1700 δολάρια ανά κινητό τηλέφωνο). Θα πεινούσαν λιγότερο εάν οι αρχές επέτρεπαν στις οικογένειές τους να στέλνουν δέματα με φαγητό και θα ήταν πιο παραγωγικό και πρακτικό για την επανένταξή τους στην κοινωνία εάν η φυλακή επανέφερε τη διδασκαλία μαθημάτων που αποσκοπούν στην επαγγελματική εκπαίδευση αλλά και την απόκτηση ικανοτήτων αντιμετώπισης καθημερινών προβλημάτων.

Επίσης θα ήθελαν να πουν σε όλους εμάς πως τα κινητά τηλέφωνα δεν συμβάλλουν απλά στην ενημέρωση του κοινού για ζητήματα κατάχρησης εξουσίας μέσα στις φυλακές. Τα κινητά είναι ένα μέσο διατήρησης της επαφής των κρατουμένων με τις οικογένειές τους, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για όλους μας. (Οι φυλακές παρέχουν τηλέφωνα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι κρατούμενοι αλλά αυτά ελέγχονται από ιδιωτικές εταιρίες που χρεώνουν ληστρικά ποσά). Ένας άνδρας μού εξήγησε πως κάθε βράδυ παίρνει τηλέφωνο την κόρη του για να τη βοηθήσει να διαβάσει τα μαθήματά της. Προσπαθεί να είναι καλός πατέρας παρά το γεγονός του εγκλεισμού του. Το κράτος διατηρεί την αφήγηση ότι οι κρατούμενοι συγκρούονται για τα κινητά, αλλά αυτός ο άνδρας μού είπε ότι μοιράζεται το δικό του με άλλους συγκρατούμενούς του για να μπορούν κι αυτοί να έχουν επικοινωνία με τις οικογένειές τους κι ότι αυτό είναι μία πολύ συνηθισμένη πρακτική στις φυλακές.
Το θέμα δεν είναι ένα αφήγημα ‘κοινωνία vs. κρατούμενοι’, αλλά η ανθρωπιά. Το να ακούσουμε προσεκτικά τους φυλακισμένους και να διασφαλίσουμε το δικαίωμά τους στην ελευθερία του λόγου όταν απευθύνονται στο κοινό, αποτελεί ηθική υποχρέωση. Και όπως μου ξεκαθάρισε η μητέρα ενός νεαρού που βρίσκεται σε μία από τις φυλακές της Νότιας Καρολίνας, "Οι κρατούμενοι φωνάζουν βοήθεια".

Η Heather Ann Thomson διδάσκει ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και έχει γράψει το βιβλίο “Blood in the Water: The Attica Prison Uprising of 1971 and its Legacy.” Αρθρογραφεί συχνά για τις συνθήκες κράτησης στις Αμερικανικές φυλακές.

Πηγή: https://parallhlografos.wordpress.com/

102 χρόνια πριν η παρέλαση στη Νέα Υόρκη των Σουφραζετών

suffrag 4

68 χρόνια μετά τo συνέδριο στο Seneca Falls και το ψήφισμα υπέρ του δικαιώματος ψήφου των γυναικών, και 65 χρόνια μετά το πρώτο συνέδριο για τα δικαιώματα των γυναικών στο Worcester της Μασαχουσέτης, περισσότερες από 60.000 γυναίκες παρήλασαν στην Πέμπτη Λεωφόρο στο Μανχάταν για να υποστηρίξουν τα Δικαιώματα των Γυναικών. Δεν κατάφεραν το στόχο τους για άλλα πέντε χρόνια.

Περισσότερα...

Η εκπαίδευση των γυναικών στην ελληνική μουσουλμανική κοινότητα

ekpai ellin mous2

Της Παρασκευαϊδου Χαριτίνης. 

Η μειονοτική εκπαίδευση της Θράκης ξεκινά με την ελληνική διοίκηση της Θράκης το 1920, όμως το νομικό πλαίσιο που την διέπει έχει τις ρίζες του στο καθεστώς των σχολείων των μουσουλμανικών κοινοτήτων της Θεσσαλίας και της Κρήτης.

Περισσότερα...

Χειραφετητικές χωρικότητες και η «πόλη των κατωφλιών»

stavridis-horitikotites

Του Σταύρου Σταυρίδη

Η εικόνα που επικρατεί σήμερα σχετικά με τις χειραφετημένες κοινότητες τις παρουσιάζει οχυρωμένες σε έναν τόπο, πάντα έτοιμες να αμυνθούν.

Περισσότερα...

Metropolis - του Giorgio Agamben

mitropolis 1

Πριν από αρκετά χρόνια είχα μια συζήτηση με τον Guy (Debord) τον οποίο θεωρούσα πολιτικό φιλόσοφο. Σε κάποιο σημείο αυτής της συζήτησης ο Guy με διέκοψε και μου είπε: “Κοίτα, δεν είμαι φιλόσοφος, είμαι στρατηγός".

Περισσότερα...

Κράτος πρόνοιας: Προστασία των γυναικών ή ισότητα των φύλων;

womens lib 1

Της Μαρίας Στρατηγάκη*

Από την πρώτη κιόλας φάση του δεύτερου κύματος του φεμινιστικού κινήματος, το παραπάνω δίλημμα απασχόλησε όσες μελέτησαν τις έμφυλες διαστάσεις του κράτους πρόνοιας, ιδιαίτερα στην Αγγλία, όπου τόσο το κράτος πρόνοιας όσο και η φεμινιστική κριτική του σημείωσαν ιδιαίτερη ανάπτυξη.

Περισσότερα...

Αστικές αναπλάσεις; Ναι, αλλά για ποιους;

ecotr

Άρης Καλαντίδης,  Δρ. Πολεοδόµος

Ειδήσεις από το κέντρο της Αθήνας διαδέχονται η µια την άλλη, πλέκοντας µια µυθολογία που σχεδόν έχει αυτονοµηθεί από την πραγµατικότητα.

Περισσότερα...

Συζητώντας για την ετεροτοπία οι χωροχρονικές εμπειρίες των "τεράτων" (β΄μέρος)

teraton-2

σπουδαστής, Αργύρης Μάνος
υπεύθυνος καθηγητής, Σταυρίδης Σταύρος

ΕΜΠ, περίοδος Ιουλίου 2012

5/ Ξανά στον Foucault, οι ετεροτοπίες ως διαταράξεις της τάξης

 The order of things

Γυρνώντας λοιπόν στον Foucault, επανεξετάζουμε την τοποθέτησή του για τις ετεροτοπίες, πηγαίνοντας ένα χρόνο πίσω απ' τη διάλεξη που έδωσε στη λέσχη αρχιτεκτονικών μελετών.

Περισσότερα...

Συζητώντας για την ετεροτοπία - οι χωροχρονικές εμπειρίες των "τεράτων" (α΄μέρος)

teraton-1

σπουδαστής, Αργύρης Μάνος
υπεύθυνος καθηγητής, Σταυρίδης Σταύρος

ΕΜΠ, περίοδος Ιουλίου 2012

1/ Ο Foucault, ο χώρος και το έτερο

 

Περισσότερα...

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΛΟΓΟΣ

ΥΓΕΙΑ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ